1980ndail ja 1990ndate algul müüs Peep oma abstraktseid tušimaale. 2020. aastal otsustas ta pisut oma hiljutisemat loomingut avaldada. Sedapuhku digitaalset graafikat – kunstiliiki, millega ta on, vahepeal toimunud personaalarvutite võidukäigu järel, kõige enam tegelenud. Kust ta tuleb ja kuhu on kunstnikuna tänaseks välja jõudnud, uurisime temalt endalt.
Peep, kas oled karjääri jooksul kuulunud kindlasse koolkonda või olnud lähedalt seotud mõne teise kunstnikuga?
Eelmise sajandi 80ndate teisel poolel oli meil Tartus EKA taustaga üheealistest kunstnikest tore seltskond, kes korraldas mitmeid ühisnäitusi nime all „Provintsart”. Kord valiti meid esindama Tartu linna kultuuripäevadel Kaunases. Olime kõik nn. „tarbekunsti taustaga” ja koos me mingil moel täiendasime üksteist.
Kuhu peale Kaunase on Su tööd veel jõudnud?
Olen osalenud ühisnäitustel lisaks Tallinnale ja Tartule veel Seattle'is ja Münchenis.
Kuid millised kunstnikud/koolkonnad on Sind ennast kõige rohkem mõjutanud? Millised ajastud?
Eks igal eluetapil on vaimustusobjektid olnud erinevad. On tore, kui kunsti kaudu käivitub vaatajas ahelreaktsioon, mis sõidutab teda veidi tundmatutel radadel.
Kas Sul on taieseid, mille juurde lähed elus ikka tagasi, et neid uuesti näha?
Konkreetseid teoseid, mille juurde ikka ja jälle tagasi tõmbab, on minu jaoks kõige rohkem muusikas. Seitsmekümnendate alguse progerokis on minu jaoks palju, mis toidab fantaasiaid siiani.
Kui vaadata Su 21. sajandil loodud töid, milliste kunstivoolude alla saaks neid liigitada?
Antud tööd liigituvad laias laastus abstraktsionistlikeks. Mulle meeldib mõte, et minu tehtud pilt on aknaks teise maailma.
Kust tuleb põhiline inspiratsioon Su teoste tarbeks?
Loomingulise töö käigus võib leida end seisundis, mida võib ehk inspiratsiooniks nimetada. Tekib elevus, omamoodi „Heureka!”-tunne, kui märkad, et detailidest moodustub tervik, mis üllatab positiivses mõttes ennastki. Julgen arvata, et midagi sellist kogevad improviseerivad muusikud. Kuulan ise päris palju muusikat ja kinnitan, et helide maailm võib avada loomingulised impulsid.
Kas Sul on erilisi rituaale, mida oma teoseid luues järgid?
Püüan tööd tehes keskenduda, aga see pole mingi eriline rituaal.
Tulles tagasi kunsti loodavate maailmade juurde, mida mainisid – kas Su elus on tööga seotud mingeid ebamaiseid kogemusi või üleloomulikke jõude, mida saaksid oma publikuga jagada?
Jah, on olnud nägemusi, millegi seletamatu äratundmise hetki, kus kõik näib selge ja arusaadav. Tagantjärele on toimunut raske tavamõistusega lahti seletada. Sõnadest, kujundlikkusest jääb puudu. Arvan, et vanade kultuuride pärandi uurimine annaks meile vastuseid. Budistlikes tankades ja keskaja sakraalses kunstis antakse edasi infot, mida võiks tõlgendada kui kosmilist kujundlikku keelt. Kui on teadmisi sinna talletatut mõista, oleks võimalik oma piire avardada. Mina tunnen, et olen alles väga väike, et kõike seda sügavuti mõista.
Kui rääkida loomingu suhtest ümbritseva maailmaga, kas näed ühiskonnas valdkondi, kus võiks rohkem kunsti olla? Kas oled ise pühendanud teoseid poliitikale või püüdnud nendega ühiskondlikke probleeme lahendada?
Olen ilmselt idealistlik, kuid kui ühiskonna liikmed tegeleksid rohkem sisevaatlusega, milleks kunst sobib suurepäraselt, oleks ehk vähem vaimse tervise hädasid, inimestega oleks raskem manipuleerida, polariseeritus ei võtaks teravaid vorme.
Harmoonilise, tasakaalustatud, esteetiliselt täiusliku elukeskkonna loomine, või vähemalt oma tegevuses selle suunas püüdlemine, on üks viis, kuidas kunstiinimesed saavad ühiskonna parandamisele kaasa aidata. Poliitiline agitatsioon, propaganda – see on omamoodi kunst – aga kas see on kuskil maailma paremaks teinud?
Külastad igal aastal mitmeid näitusi KUMUs ja väiksemates galeriides üle Eesti. Mida hindad moodsa kunsti juures? Mida otsid kunstinäitustelt?
Hindan autorite tööd ja vaeva. Moodne kunst võtab tihti luubi alla aktuaalsed teemad. Puutun sellistel näitustel kokku kaasaja trendide ja modernse elutunnetusega. Püüan mõistatada, millist elamust pakub nähtu vaatajale 50, 200, 500... aasta pärast.
Kas Sul on kaasajal lemmikkunstnikke – Eestis või maailmas? Millisest meediast ammutad oma järgmiste külastuste info?
Olen jõudnud niikaugele, kus võin väita, et lemmikkunstnikuks on saanud loodus – nii nähtav kui silmale esmapilgul nähtamatu (mikromaailm ja kosmos).
Informatsiooni kunstisündmuste kohta leian internetist.
Millist kunsti ostad / ostaksid endale koju? Miks?
Meie peres on ostetud kunsti reisidelt. Ühest küljest on tegemist mälestusesemetega, teisalt koosneb valik positiivse energiaga taiestest, mis aitavad luua kodust heaolutunnet. Eesmärk on harmoonilise keskkonna loomine kodus.
Kuna oled ka ise disaini põhimõtteid õpetanud, siis jagagem ehk mõned abistavad näpunäited. Millisesse ruumi / millise stiiliga võiksid Su teosed sobida?
Pildid ei ole sarnased, nagu pole ühesugune ka nende mõju erinevates ruumides. Kõige lihtsam soovitus oleks pildi valikul mõtiskleda, kas detailid ja koloriit täiendavad ruumi, aitavad midagi esile tuua või on aknaks teise maailma.
Kas on midagi, millega Su tööd kindlasti kokku ei sobi?
100% sobimatus võiks olla vägagi tähenduslik, kui sellega soovib keegi midagi öelda. Tasuks proovida!
Jääme julget katsetajat ootama. Lõpetuseks - mida soovid maailmale 2021. aastal?
Maailm võiks veel mõnda aega koos püsida.
Peep, kas oled karjääri jooksul kuulunud kindlasse koolkonda või olnud lähedalt seotud mõne teise kunstnikuga?
Eelmise sajandi 80ndate teisel poolel oli meil Tartus EKA taustaga üheealistest kunstnikest tore seltskond, kes korraldas mitmeid ühisnäitusi nime all „Provintsart”. Kord valiti meid esindama Tartu linna kultuuripäevadel Kaunases. Olime kõik nn. „tarbekunsti taustaga” ja koos me mingil moel täiendasime üksteist.
Kuhu peale Kaunase on Su tööd veel jõudnud?
Olen osalenud ühisnäitustel lisaks Tallinnale ja Tartule veel Seattle'is ja Münchenis.
Kuid millised kunstnikud/koolkonnad on Sind ennast kõige rohkem mõjutanud? Millised ajastud?
Eks igal eluetapil on vaimustusobjektid olnud erinevad. On tore, kui kunsti kaudu käivitub vaatajas ahelreaktsioon, mis sõidutab teda veidi tundmatutel radadel.
Kas Sul on taieseid, mille juurde lähed elus ikka tagasi, et neid uuesti näha?
Konkreetseid teoseid, mille juurde ikka ja jälle tagasi tõmbab, on minu jaoks kõige rohkem muusikas. Seitsmekümnendate alguse progerokis on minu jaoks palju, mis toidab fantaasiaid siiani.
Kui vaadata Su 21. sajandil loodud töid, milliste kunstivoolude alla saaks neid liigitada?
Antud tööd liigituvad laias laastus abstraktsionistlikeks. Mulle meeldib mõte, et minu tehtud pilt on aknaks teise maailma.
Kust tuleb põhiline inspiratsioon Su teoste tarbeks?
Loomingulise töö käigus võib leida end seisundis, mida võib ehk inspiratsiooniks nimetada. Tekib elevus, omamoodi „Heureka!”-tunne, kui märkad, et detailidest moodustub tervik, mis üllatab positiivses mõttes ennastki. Julgen arvata, et midagi sellist kogevad improviseerivad muusikud. Kuulan ise päris palju muusikat ja kinnitan, et helide maailm võib avada loomingulised impulsid.
Kas Sul on erilisi rituaale, mida oma teoseid luues järgid?
Püüan tööd tehes keskenduda, aga see pole mingi eriline rituaal.
Tulles tagasi kunsti loodavate maailmade juurde, mida mainisid – kas Su elus on tööga seotud mingeid ebamaiseid kogemusi või üleloomulikke jõude, mida saaksid oma publikuga jagada?
Jah, on olnud nägemusi, millegi seletamatu äratundmise hetki, kus kõik näib selge ja arusaadav. Tagantjärele on toimunut raske tavamõistusega lahti seletada. Sõnadest, kujundlikkusest jääb puudu. Arvan, et vanade kultuuride pärandi uurimine annaks meile vastuseid. Budistlikes tankades ja keskaja sakraalses kunstis antakse edasi infot, mida võiks tõlgendada kui kosmilist kujundlikku keelt. Kui on teadmisi sinna talletatut mõista, oleks võimalik oma piire avardada. Mina tunnen, et olen alles väga väike, et kõike seda sügavuti mõista.
Kui rääkida loomingu suhtest ümbritseva maailmaga, kas näed ühiskonnas valdkondi, kus võiks rohkem kunsti olla? Kas oled ise pühendanud teoseid poliitikale või püüdnud nendega ühiskondlikke probleeme lahendada?
Olen ilmselt idealistlik, kuid kui ühiskonna liikmed tegeleksid rohkem sisevaatlusega, milleks kunst sobib suurepäraselt, oleks ehk vähem vaimse tervise hädasid, inimestega oleks raskem manipuleerida, polariseeritus ei võtaks teravaid vorme.
Harmoonilise, tasakaalustatud, esteetiliselt täiusliku elukeskkonna loomine, või vähemalt oma tegevuses selle suunas püüdlemine, on üks viis, kuidas kunstiinimesed saavad ühiskonna parandamisele kaasa aidata. Poliitiline agitatsioon, propaganda – see on omamoodi kunst – aga kas see on kuskil maailma paremaks teinud?
Külastad igal aastal mitmeid näitusi KUMUs ja väiksemates galeriides üle Eesti. Mida hindad moodsa kunsti juures? Mida otsid kunstinäitustelt?
Hindan autorite tööd ja vaeva. Moodne kunst võtab tihti luubi alla aktuaalsed teemad. Puutun sellistel näitustel kokku kaasaja trendide ja modernse elutunnetusega. Püüan mõistatada, millist elamust pakub nähtu vaatajale 50, 200, 500... aasta pärast.
Kas Sul on kaasajal lemmikkunstnikke – Eestis või maailmas? Millisest meediast ammutad oma järgmiste külastuste info?
Olen jõudnud niikaugele, kus võin väita, et lemmikkunstnikuks on saanud loodus – nii nähtav kui silmale esmapilgul nähtamatu (mikromaailm ja kosmos).
Informatsiooni kunstisündmuste kohta leian internetist.
Millist kunsti ostad / ostaksid endale koju? Miks?
Meie peres on ostetud kunsti reisidelt. Ühest küljest on tegemist mälestusesemetega, teisalt koosneb valik positiivse energiaga taiestest, mis aitavad luua kodust heaolutunnet. Eesmärk on harmoonilise keskkonna loomine kodus.
Kuna oled ka ise disaini põhimõtteid õpetanud, siis jagagem ehk mõned abistavad näpunäited. Millisesse ruumi / millise stiiliga võiksid Su teosed sobida?
Pildid ei ole sarnased, nagu pole ühesugune ka nende mõju erinevates ruumides. Kõige lihtsam soovitus oleks pildi valikul mõtiskleda, kas detailid ja koloriit täiendavad ruumi, aitavad midagi esile tuua või on aknaks teise maailma.
Kas on midagi, millega Su tööd kindlasti kokku ei sobi?
100% sobimatus võiks olla vägagi tähenduslik, kui sellega soovib keegi midagi öelda. Tasuks proovida!
Jääme julget katsetajat ootama. Lõpetuseks - mida soovid maailmale 2021. aastal?
Maailm võiks veel mõnda aega koos püsida.
Intervjueeris K.-T. Tammepuu